کسب و کارمفاهیم بازاریابی

موارد موثر در ارزش پیشنهادی

ارزش پیشنهادی بیانگر محصولات و خدماتی است که برای یک بخش مشتری خاص ارزش خلق می نماید. در واقع، ارزش پیشنهادی دلیل ترجیح یک شرکت به سایر شرکت ها توسط مشتریان است. هر ارزش پیشنهادی متشکل از بسته ای منتخب از محصولات یا خدمات است که نیازهای یک بخش خاص از مشتریان را برآورده می نماید. به عبارت بهتر، ارزش پیشنهادی در مدل کسب و کار، مجموعه یا بسته ای از منافع است که شرکت به مشتریان پیشنهاد می دهد.

  • چه چیزی در خصوص محصول یا خدمت ما برای مشتریان ارزشمند و مجاب‌کننده است؟
  • چرا مشتریان محصول ما را می‌خرند و استفاده می‌کنند؟
  • شما کدامیک از مسائل یا نیازهایی را که در بخش‌های مختلف مشتریان خود شناسایی کردید برطرف می‌کنید؟
  • چه چیزی در ارزش پیشنهادی شما منحصربه‌فرد است و چرا مشتریان شما آنها را به گزینه‌های دیگر ترجیح می‌دهند؟

به محض اینکه پاسخ این سؤالات را یافتید، به سرعت آنها را بنویسید. سپس آنها را رتبه‌بندی و غربال کنید تا فقط بر موضوعات مهم و ضروری متمرکز شوید. چه چیزی باعث می‌شود مشتری به جای انتخاب رقبا یا جایگزین‌ها شما را برگزیند؟

برای مثال، در شرکت نرم‌افزاری لئونید (Leonid) چیزی که باعث گرایش مشتریان به این شرکت می‌شود، مقرون‌به‌صرفه بودن محصولات و دانش بالای شرکت است. تجربه نشان داده است کاهش ریسک اشتباهات و زمان عرضه‌ی محصول به بازار از عوامل بسیار مهم محسوب می‌شود، اما این بدان معنا نیست که سایر عوامل اهمیتی ندارند، بلکه این عوامل بر میزان فروش و چگونگی عملیاتی کردن محصولات برای مشتریان تاثیر به سزایی خواهد داشت.

موارد موثر در ارزش پیشنهادی

  • تازگی داشتن : معمولا محصولات و تکنولوژی هایی که جدید وارد بازار می شوند ، رغبت زیادی در مشتریان برای خرید ایجاد می کنند . اگر شما بتوانید محصولی منحصربفرد و با تکنولوژی بالایی را به بازار ارائه دهید می توان گفت که ارزش پیشنهادی شما قابل قبول خواهد بود .
  • عملکرد بهتر : در بازار از یک محصول خاص ، شاهد انواع مدل ها می باشیم . اگر شما بتوانید محصولی را به بازار ارائه دهید که عملکرد بهتری را نسبت به سایر محصولات ارائه نماید ، محصول شما دارای یک ارزش بیشتری خواهد بود .
  • امکان سفارشی سازی : محصولات و حتی خدمات اگر دارای قابلیت سفارشی سازی داشته باشند می توانند مورد توجه بیشتر مشتریان قرار گیرند . سفارشی سازی بدین معنا می باشد که یک محصول با توجه به نیازهای هر مشتری قابل تنظیم باشد . سفارشی سازی امروزه در محصولات نرم افزاری از اهمیت بسیاری زیادی برخوردار گردیده است .
  • پشتیبانی و انجام کامل کار : وقتی محصولی به بازار ارائه می شود ، جدای از کیفیت آن محصول گارانتی آن هم برای مشتریان بسیار مهم خواهد بود . برندی که نتواند نظر مشتری را جلب نماید ، نمی تواند به رشد و توسعه در آینده امیدوار باشد .
  • طراحی منحصربفرد : رقابت در بازار یک اصل اساسی و پایه ای می باشد . اگر شما (برند شما) بتواند محصولی را به بازار ارائه نماید که هیچگونه نمونه مشابه ای از آن وجود نداشته باشد می تواند بخش عمده ای (نزدیک به ۱۰۰ درصد) از بازار را در اختیار خود بگیرد و سایر رقبا را از میدان خارج نماید .
  • برند ، مقام و منزلت : بِرند شدن بسیار حیاتی است . اکثر کسانی که از محصولات اپل استفاده می کنند به خاطر نام برند اپل از محصولات این شرکت استفاده می کنند (لاکچری بودن) . در حالی که ممکن است محصول مدنظر آنها قابلیت های خاصی نداشته باشد . پس سعی کنید بر روی برندسازی و ایجاد شخصیت کسب و کاری خود کار کنید . بِرند شدن می تواند برای شما منزلت و جایگاه خاصی را در بین مشتریان و مصرف کنندگانتان ایجاد کند .
  • *قیمت : برای اکثر افراد مهم است که چه مقدار پول برای دریافت یک محصول یا خدمت می پردازند . قیمت پایین تر یک محصول با کیفیتی مشابه سایر محصولات ، می تواند ارزش پیشنهادی برای آن محصول باشد .
  • کاهش هزینه : استفاده از یک تکنولوژی خاص ، اگر باعث سادگی انجام کار و کاهش هزینه های جاری شود می تواند به عنوان یک ارزش پیشنهادی منظور گردد .
  • کاهش ریسک : افراد و شرکت های مختلف معمولا از خطرکردن گریزان هستند . آنها سعی می کنند به هر صورتی ریسک را در انجام کارهای خود کاهش دهند . اگر شما بتوانیند فرآیند یا خدمتی را اائه دهید که باعث کاهش ریسک شود می توانید از آن به عنوان یک ارش پیشنهادی یاد کنید .
  • قابلیت دسترسی و به اشتراک گذاری منابع : دسترس پذیر بودن یک سرویس و قابلیت اشتراک گذاری از اهمیت زیادی در استارتاپ های فناورانه برخوردار است . بسیاری از سرویس های جدید نظیر تاکسی های اینترنتی ، سفارش آنلاین غذا و .. بر اساس همین ویژگی به وجود آمده اند . پس به عنوان یک ارزش پیشنهادی سعی کنید به دنبال سهولت در انجام کارها با کمترین هزینه باشید .
  • سهولت استفاده و راحتی : امروزه همه افراد سعی می کنند با استفاده از تکنولوژی ، کارهای پیچیده را به ساده ترین شکل ممکن انجام دهند . از ثبت نام های اینترنتی گرفته تا سفارشات آنلاین و فروشگاه های اینترنتی . سعی کنید ساده ترین راه ها  را برای ارائه خدمات به مشتریان خود پیدا کنید و آنها را به عنوان یک ارزش پیشنهادی ارائه هید .

منبع: مسعود معارنی با اندکی تغییر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا