هوش تجاری

مهمترین چالش های مدیریت اطلاعات سازمان شما از منظر هوش تجاری چیست؟

“BI در مورد ارائه داده های مناسب در زمان مناسب به افراد صحیح است تا بتوانند تصمیمات درست بگیرند” – نیک اسمیت

اولین بار که این جمله رو دیدم از کامل بودن در عین سادگی تعریف آقای اسمیت لذت بسیاری بردم . تجزیه و تحلیل داده ها فقط برای افراد و مدیران ارشد سازمان های بزرگ در عرصه تجاری نیست بلکه باید برای شرکت ها، سازمان ها و کسب و کارها با هر شکل، اندازه ای قابل دسترسی باشه. به عبارت دیگه , قدرت تجزیه و تحلیل داده ها و هوش تجاری یک مفهوم جهانی هست.

در عصر اطلاعات، سازمانهای پیشرو در حال برنامه ریزی برای دستیابی به سطوح جدید و خارق العاده ای از موفقیت در کسب و کار خود با استفاده از توانایی راه حل های نوآورانه هوش تجاری (BI) هستند و ظاهراً این داستان موفقیت بی پایانه.

آنچه شاهدش هستیم نشان میده که این سازمان های مجهز به توانایی های مبتنی بر BI، با استفاده از مزایای استفاده از تجزیه و تحلیل داده های آنلاین , به بهبود فرآیندها و استراتژی های سازمانی دست یافتند. این مزایا عبارتند از: بهره وری هزینه، بهبود میزان دارایی ها ، کاهش اطلاعات بدرد نخور ، ارتباطات بازاریابی پیشرفته و ارتباطات داخلی بهتر , در کنار سایر پیشرفت های کسب و کار.

البته باید بگم که همواره در کنار مطالعه CSF های حوزه هوش تجاری توجه جدی به چالش ها و محدودیت های پیاده سازی تاثیر بسزایی در طراحی استراتژی و ابزار های هوش تجاری خواهد داشت . بنابراین در حالی که BI یک محرک جدی برای موفقیت سازمانیه ، بدست آوردنش هم با موانع و چالش هایی همراهه . گذرگاه سئو در مطلب پیش رو قصد داره با قلم امیر حسین اکبری, بزرگترین چالش های هوش تجاری در کسب و کارها رو بررسی کنه. پس با من همراه باشید!

ارائه گزارش یا تجزیه و تحلیل سلف سرویس

بررسی مطالعات موردی صورت گرفته در سال های اخیر نشون میده که بزرگترین چالش هوش تجاری شرکت ها توانایی ارائه امکان تهیه و تولید گزارشات و تجزیه و تحلیل سلف سرویس به کاربران نهایی شون است. درصد این نگرانی در مطالعات گوناگون تقریبا بین ۳۰ تا ۴۰ درصد در پاسخ صاحبان کسب و کار های مختلف است که میزان قابل توجهیه.

یکی از بزرگترین مشکلات ابزارهای هوش تجاری سنتی اینه که اغلبشون برای استفاده بسیار پیچیده هستند که تنها چند نفر کلیدی در شرکت می دونند چگونه از این ابزار ها استفاده کنند. بنابراین هر ضعفی از سوی این افراد کلیدی مانند واحد های فناوری اطلاعات میتونه روند کل گزارش گیری رو کند کنه. همچنین درگیر کردن واحد های دیگر مانند واحد فناوری اطلاعات به امور تولید گزارش ها و کار با سیستم های BI باعث میشه اونها از ماموریت های اصلی خودشون هم دور بشن و اگر ما نتونیم به موقع کاری برای آزاد سازی اونها از این چرخه انجام بدیم دردسر های دیگری هم به مشکلاتمون اضافه خواهد شد .

راه حل چیه ؟ با سرمایه گذاری در یک ابزار سلف سرویس هوش تجاری، کسب و کار می تونه بر این محدودیت ها غلبه کنه! شاید بپرسید چطور این امکان پذیره ؟ جواب سادس : با دادن قدرت به کسانی که واقعا به اون نیاز دارند یعنی کاربران نهایی! تحقیقات زیادی رو دیدم که میگن سازمان هایی که استفاده از این ابزار رو در سراسر کسب و کارشون توسعه دادند, به برگشت سرمایه (ROI) بالاتر قابل توجهی رسیدند . البته باید مجددا اشاره کنم مزیت اصلی سلف سرویس هوش تجاری باید متمرکز بر کاربر پسندی و سهولت در استفاده برای مخاطبین کسب و کار باشه .

تولید گزارش از طریق سیستم های مختلف

دومین چالش بکارگیری هوش تجاری , تولید گزارش و تجزیه و تحلیل از طریق سیستم های متعدده .اکثر شرکت ها در حال حاضر اطلاعات زیادی در مورد عملیات تجاری خود جمع آوری می کنند. اما مشکل اینه که این اطلاعات اغلب در میان انواع مختلف سیستم ها و نرم افزارها توزیع شدند که باعث مشه ترکیب و بهره برداری از اونها بسیار مشکل و در برخی موارد ممکن نباشه . داده ها ممکنه که در چند سیستم ERP، CRM و صفحات اکسل ذخیره شده باشند و ترکیب اونها برای تولید گزارش خودکار دشوار باشه.

در این حالت راه حل پیشنهادی , استخراج داده ها از این منابع متعدد و تجمیع اونها در یک انبار داده متمرکز هستش که می تونه در بدست آوردن بینش سریع و قابل اعتماد بسیار موثر تر باشه .

دستیابی به اطلاعات دفن شده در سیستم ها

سومین چالشی که در بکار گیری هوش تجاری بیشتر به چشم میخوره “باز کردن اطلاعات ذخیره شده در سیستم” هست .

حتی اگه کاملا به محل ذخیره داده هاتون واقفید , لزوما به این معنا نیست که به راحتی قابل دسترس هستند . پیچیدگی نرم افزار ها و سیستم های شما میتونه دسترسی به داده هاتون رو با مشکل جدی مواجه کنه و تجربه تلخی در هر فراخوانی برای شما به همراه داشته باشه.

برای به دست آوردن ارزش واقعی داده های خود، شما باید قادر به تبدیل و دستکاری آن به شکل درست و راحت باشین. با استفاده از یک انبار داده ها و یک پروتکل ETL موثر، می تونید اطلاعات خودتون رو به اصطلاح تمیز کنید، اونو به شکل مورد نظر دربیارید و قوانین کسب و کار یا محاسبات رو اعمال کنید.

کاهش هزینه تولید گزارش ها

در اغلب گزارش هایی که کسب و کار ها تولید میکنند فاکتور “کاهش هزینه” از مهمترین نوع گزارش ها در بخش های اون کسب و کار به حساب میاد .حالا شاید براتون جالب باشه بگم که خود “کاهش هزینه تولید گزارش ” از مهمترین دغدغه های مسئولین کسب و کار ها بشمار میاد!

با پروژه های هوش تجاری سنتی، هزینه ها به راحتی می تونند از کنترل خارج بشن. نه تنها شما باید مقدار زیادی از سرمایه گذاریتون رو برای به خرید و سر پا نگه داشتن نرم افزار تخصیص بدین , بلکه شما همچنین نیاز به تمام هزینه های تعمیر و نگهداری و پشتیبانی این ابزار ها هم هستید.

اگر با راه کار های رایانش ابری آشنا باشید بهترین پیشنهاد مصرف به اندازه نیاز در یک فضای ابری خواهد بود . با استفاده از Cloud BI، تنها یک هزینه ثابت راه اندازی اولیه رو میپردازید و سپس بر اساس میزان مصرف منابع , ماهیانه هزینه ها رو پرداخت میکنید .

هوش تجاری مبتنی بر موبایل

“تحویل داده ها مبتنی بر موبایل” به عنوان یکی دیگه از بزرگترین چالش های هوش تجاری در سازمان ها مطرح هست.دستگاه های موبایل بخصوص اسمارت فون ها و تبلت ها , بشدت بر روی نوع کسب و کار ما و نحوه انجام کارها تاثیر میذارن و این باعث شده تا تقاضا برای تولید ابزار های تولید گزارشات و در مجموع هوش تجاری موبایل محور افزایش پیدا کنه.

همانطور که مطالعات مختلف بیان میکنن ،لزوم احاطه به تغییرات میدانی در زمان اجرا باعث میشه مدیران پرمشغله و مدیران اجرایی و حتی کاربران نهایی اون کسب و کار بخواهند برای تصمیم گیری های سریع در هر زمان و هر مکان به دیدگاه ها و آمار هایی که نیاز دارند دسترسی داشته باشند و کار زمانی سخت میشه که باید طیف وسیعی از دستگاه های مختلف در اختیارشون رو هم پوشش بدیم.

یک راه حل موفقیت آمیز میتونه همون سلف سرویس هوش تجاری باشه تا بتونه به بسیاری از این چالش های هوش تجاری غلبه کنه.

جایگزینی سیستم هوش تجاری موجود

متاسفانه بسیاری از سازمان ها متوجه این موضوع نیستند که ۹۰ درصد موفقیت یا شکست مجموعه شون در همان ابتدای کار یعنی زمانی که دارند راهبردهای هوش تجاری رو طراحی میکنند , قابل پیش بینی هست.واقعیت اینه تصمیم گیری نادرست در انجام تغییرات سازمانی خصوصا فرهنگ سازمانی مورد نیاز برای بکار گیری هوش تجاری و سپس طراحی فرایند ها و تعیین ابزار های مورد نیاز و … منجر به شکست اغلب پروزه های هوش تجاری میشه .

یکی از مهمترین این اشتباهات در تحول دیجیتال در سازمان ها اینه که اونها فکر میکنند تحول دیجیتال به معنی بکار گیری ابزار های مدرن و فناورانه هست و زمانی که سازمان تصمیم میگیره اشتباه رو جبران کنه متوجه میشه زیر ساخت های منابع انسانی و نهایتا ابزار ها باید تحول و یا تغییر پیدا میکردند! حالا تصور کنید ابزار های خریداری شده هوش تجاری بخاد تغییر کنه .چه چالش بزرگی برای سازمان ایجاد خواهد شد ! همینجا باید بگم یکی از فاکتور های موثر بررسی موفقیت پروژه های هوش تجاری میزان نفوذ ابزار ها در لایه های کارشناسی و پایینی سازمانه . هر چقدر بیشتر کارکنان متکی به استفاده از ابزار ها باشند یعنی پروژه ما موفق تر بوده . ما به این مهم wide addoption میگیم.

از زوایای متعددی میشه این چالش رو بررسی کرد که مقاومت کارکنان یکی از اونهاست. در هنگام پیاده سازی یک سیستم در سازمان بیشترین مقاومت از سوی کارکنان و کارمندان عادی سازمان دیده می شه. به همان اندازه که جلب اعتماد این بخش از سازمان بسیار مشکله، تغییر سیستم نرم افزاری اون واحد هم دشواری های خاص خودش رو داره .

کلام اخر

همانطور که بیان شد، چالش های هوش تجاری عملا وجود دارد و به محض بروز شون شما باید با تمام توان با اونها مقابله کنید. در عصر دیجیتال ,ابزارهای عالی برای حل این مشکلات ذاتی وجود دارن و شما می تونید از اونها را به نفع خود استفاده کنید. راه حل های نوآورانه همه چیز در مورد سادگی و بهره وری هستند و این چیزیه که کارشناسان BI مدرن ارائه می دهند. پس پیش از هر اقدامی در کسب مشاوره در طراحی سیستم ها و ایجاد تغییرات با اونها مشاوره کنید .

امیر حسین اکبری

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا