اهمیت استراتژی دیجیتال مارکتینگ در کسب و کار شما

دیجیتال مارکتینگ یک اصطلاح برای بازاریابی محصولات یا خدمات از طریق فن آوری های دیجیتال است. دیجیتال مارکتینگ از طریق هر رسانه دیجیتالی مانند موبایل، صفحات نمایشگر تبلیغاتی و …امکانپذیر است. اگر شما صاحب یک وب سایت باشید یا در زمینه تبلیغات اینترنتی فعالیت می کنید حتما با دیجیتال مارکتینگ آشنا هستید. وقتی که شما قصد توسعه یک استراتژی دیجیتال مارکتینگ را دارید، ازکجا باید کنید؟ هر استراتژی نیازمند یک برنامه ریزی منظم و اجرای دقیق آن می باشد. یکی از دلایل اصلی شکست بسیاری از کسب و کار نداشتن برنامه برای استراتژی می باشد. پس اولین کار شما نوشتن یک برنامه و اجرای دقیق آن می باشد.
۱- آیا در کسب و کارتان بی هدف هستید؟!
کسب و کارهای آنلاینی که استراتژی دیجیتال مارکتینگ ندارند طبعا اهداف روشن و مشخصی برای دستیابی به مشتری جدید و یا ارتباط بهتر با مشتریهای فعلی نیز نخواهند داشت. اگر شماهم اهداف ملموس و مشخصی در فرایند های بازاریابی دیجیتال خود نداشته باشید، برای دستیابی به مشتری هرچقدر هم که تلاش کنید بی فایده خواهد بود.
۲- از سهم بازار و پرسونای مخاطب هدف خود بی اطلاعید؟!
احتمالا از حجم تقاضای خدمات آنلاین در حوزه کسب و کارتان تصویر درستی ندارید؛ حتی بدتر از آن، ممکن است از سهم بازار خود (آنلاین و آفلاین) به طور کل هم بیاطلاع باشید لازم به ذکر است که نه تنها سهم هر بازاری در حوزه آنلاین و سنتی کاملا متفاوت می باشد بلکه پرسونای مخاطبان و رفتارشان در فضای آنلاین نیز متفاوت از چیزی است که در بازارسنتی میتوان دید. از این رو شما بدون داشتن تحقیقات بازار و تحلیل رقبای خود در فضای وب شکست خواهید خورد.
۳-بررسی رقبای فعلی و شروع به کسب سهم بازار
با بررسی و تحلیل رقبا میتوانید به یک اطلاعات کلی دست یابید که برای ورود به بازارآنلاین چه مقدار از منابع خود را میتوانید به بازاریابی دیجیتال خود اختصاص دهید اگربه یک راهکار تک بعدی برای تعیین استراتژی دیجیتال خود بسنده کنید آنگاه رقبا ناهار دیجیتال شما را نیز خورده اند!
۴- آیا شما یک ارزش پیشنهادی آنلاین (OVP) قدرتمند دارید؟
یک ارزش پیشنهادی ساختار یافته برای مشتریان آنلاین تان میتواند منجر به ایجاد تمایز خدمات شما برای مشتریان بالقوه شده و همچنین به حفظ مشتریان فعلیتان کمک کند. توسعه یک استراتژی بازاریابی محتوایی قوی برای خیلی از کسب و کارها شاه کلید ایجاد این تمایز و برتری است، زیرا کاربران بعضی از خدمات و سرویسها بیش از هر چیزی تشنه و جویای محتوای مربوط به نیاز خود در جستجوها، ایمیل، صفحات وب و شبکههای اجتماعی هستند.
۵- مشتریان آنلاین خود را به خوبی نمیشناسید!
بزرگترین مزیت فضای دیجیتال قابل اندازه گیری و ارزیابی بودن آن است.برای اینکه مشتری آنلاین خود را به خوبی بشناسید باید علاوه بر آمار و ارقامی که از کاربران توسط ابزارهایی مثل گوگل انالیتیکس جمع آوری و تحلیل میکنید به طور کلی رفتار کاربران را نیز مورد بررسی قرار دهید.برای پی بردن به این حقایق شما به “ابزارها سنجش بازخورد کاربر” نیاز دارید تا نقاط ضعف خود را پیدا کرده و آنها رو مرتفع کنید.یکی از ابزار هایی که به شما در تحلیل رفتار کاربر کمک خواهد کرد hotjar می باشد.
۶- شما منسجم نیستید!
متاسفانه بسیاری از فعالیتهای دیجیتال، مانند فعالیت یک آژانس تبلیغات دیجیتال که برای کمپین خاصی باشما همکاری میکند یا تحلیل یک متخصص بازاریابی دیجیتال که برای شما کار میکند، بصورت جداگانه از هم صورت میگیرند.شاید مدیریت امور در کوتاه مدت راحت باشد ولی قطعا هم کم تاثیر است و هم در دراز مدتچون در برنامه ریزی های مارکتینگ انسجامی وجود ندارد دچار مشکل خواهد شد چون این فعالیتها بخشی از برنامه بازاریابی دائمی شما بوده و نه یک کمپین موقتی و فصلی.
۷- عدم اختصاص منابع/نیروی کافی به فعالیتهای دیجیتال
یکی از مشکلات معمول فعالیت دیجیتالی کسب و کارها، عدم اختصاص نیروی انسانی خبره به هر دو بخش برنامهریزی و اجرای بازاریابی دیجیتال است و معمولا مسئولیت این فرآیند ها به عهده کارمندانی است که وظایف اصلی شان در سازمان یا شرکت کاملا متفاوت می باشد. کمبود نیروی متخصص در بخشهای مختلف این فعالیت و یا نبود دانش نیروهای موجود در یک بخش خاص از فرایند، پاسخ بهینه به نیازهای پیچیده و در حال تغییر شما را دشوار و بعضا غیرممکن میکند.
۸- اتلاف زمان و منابع برای دوبارهکاری
حتی در صورت وجود منابع کافی، ممکن است با اتلاف آنها از دستیابی به اهداف خود دور بمانید. این مشکل بیشتر در شرکتهای بزرگ مشاهده میشود که در آن بخشهای مختلف بازاریابی، هزینهی زیادی صرف به دست آوردن ابزارهای متفادت ولی مشابه و همچنین اجرای کمپینهای مشابه با آژانسهای تبلیغاتی مختلف میشود.
۹- به اندازه کافی چابک نیستید!!
اگر فعالیت برترین برندهای آنلاین مانند آمازون، اپل، دل، گوگل و … را بررسی کنید، متوجه پویا بودن فعالیتهای دیجیتالی آنها میشوید. این برندها برای بدست آوردن جایگاه بهتر و یا حفظ برتری خود، از هر راه و ابزار جدیدی استفاده کرده و به تغییرات فضا با بالاترین سرعت واکنش نشان میدهند.
۱۰-در فرایند بازاریابی دیجیتال خود بهینه سازی ندارید!
هر شرکتی که وبسایتی داشته باشد، مطمئنا دادههای آنالیتیکس آن را هم دارد. اما کم هستند شرکتها و کسبوکارهایی که زمان کافی صرف تحلیل این دادهّها و اعمال تغییرات بر مبنای آنها را در نظر گرفته و صرف کنند. زمانی که با پیادهسازی یک استراتژی اولیه پایههای عملکرد آنلاین خود را به درستی پی می ریزید، میبایست با بهینهسازی دائمی و ایجاد تغییرات بر مبنای بازخورد حاصل شده از فعالیت اولیه به اصلاح و بهبود روند فعالیت دیجیتال خود مانند بازاریابی موتور جستجو، بازاریابی ایمیلی، بازاریابی شبکه های اجتماعی و… بپردازید.
منابع: مدیااد با اندکی تغیی