بازاریابی محتوادیجیتال مارکتینگ

ساختار تیم محتوا

وظیفه اصلی این شخص، تعیین اولویت‌ها و مشخص کردن استراتژی بازاریابی محتوا است. علاوه بر این، مدیر محتوا باید از انجام وظایف سایر اعضای تیم محتوا اطمینان حاصل کند. تمامی محتواها پیش از انتشار، باید توسط مدیر محتوا تایید شوند. مسئولیت برنامه‌ریزی و ایجاد تقویم سردبیری محتوا نیز بر عهده مدیر بازاریابی محتوا است. این شخص باید استراتژی بازاریابی محتوا را به گونه‌ای مشخص کند که محتواها با اهداف کسب‌وکار هم‌راستا باشند. مدیر محتوا باید برای تعیین استراتژی محتوا، تمامی تحقیقات مورد نیاز قبل از ایجاد محتوا، مانند ایجاد پرسونای مخاطب را انجام دهد.

ویراستار محتوا کیست؟

بهترین نویسندگان محتوا هم نمی‌توانند کاری که خود نوشته‌اند را ویرایش کنند. بنابراین، حضور یک ویراستار می‌تواند کیفیت محتواهای شما را افزایش دهد. در واقع، کسی که وظیفه ویراستاری محتوا را بر عهده می‌گرد، تضمین‌کننده کیفیت و یکپارچگی محتوا است. ویراستار، باید علاوه بر کنترل محتوا از نظر املا، دستور زبان و اصول نگارشی، یکپارچگی، خوانایی و میزان اعتبار متن را کنترل کند و مطمئن شود که پیام و مفهوم محتوا و همچنین، پیام برند به درستی به خواننده منتقل می‌شود. علاوه بر این، ویراستار باید مسئولیت‌هایی نظیر انجام سئو، مدیریت بلاگ، انتشار و تبلیغ محتوا را نیز انجام دهد.

استخدام ویراستار محتوا

ویراستاری محتوا امری ضروری است و برای بهبود کیفیت محتوا در هر نوشته ای انجام شود اما در صورتی که برای استخدام ویراستار با محدودیت مالی یا هر مورد دیگری روبرو هستید، مسئولیت‌های ویراستاری را بر عهده مدیر محتوا بگذارید.

نویسنده محتوا و وظیفه اصلی آن

یکی از اعضای تیم محتوا، نویسنده محتوا است که در واقع، محتواهای مختلفی، نظیر پست‌های بلاگ، پست‌های شبکه‌های اجتماعی، ایبوک، مقالات و … را خلق می‌کند. درباره ویژگی‌های یک نویسنده خوب، به طور مفصل در جلسه ۷ بلوک بازاریابی محتوا صحبت کرده‌ایم. به طور کلی، یک نویسنده خوب باید خلاق و اهل مطالعه باشد، دارای مهارت‌های نویسندگی، ارتباطی و مشارکت بالا، مهارت‌های پژوهش و … باشد. وظیفه اصلی یک نویسنده خوب، انتقال مفهوم محتوا به مخاطب و تاثیرگذاری بر مخاطب با استفاده از تکنیک داستان‌سرایی است.

۵ سوال مهم که باید از نویسنده محتوا در مصاحبه استخدامی پرسیده شود:

  • سطح مهارت‌های نویسندگی خود را چگونه می‌بینید؟
  • یک منبع معتبر برای نوشتن محتوا، چه ویژگی‌هایی دارد؟
  • چه ایده‌ها و نظراتی برای بلاگ ما دارید؟
  • چقدر درباره سئو یا شبکه‌های اجتماعی اطلاعات دارید؟
  • روابط اجتماعی شما در محل کار چگونه است؟

چگونه تیم محتوا تشکیل دهیم؟

شاید اولین سوالی که درباره تشکیل تیم محتوا در ذهن شما ایجاد می‌شود، این است که «در تیم محتوا به چه کسی نیاز دارم؟» پاسخ این سوال، یک جواب واحد ندارد و برای هر کسب‌وکاری متفاوت است. پیش از پاسخ به این سوال و پیدا کردن افراد مناسب برای تیم محتوای خود، باید سطح کسب‌وکار و اندازه شرکت مشخص شود. زیرا همه شرکت‌ها نمی‌توانند ساختار تیم محتوایی یکسانی داشته باشند، بلکه ساختار مناسب برای هر شرکتی به نوع کسب‌وکار، اندازه و سطح فعالیت آن شرکت بستگی دارد. در این جلسه، موفق‌ترین ساختارهای تیم محتوا در سه نوع کسب‌وکار زیر توضیح داده می‌شوند:

۱- شرکت‌های استارتاپی/شرکت‌های کوچک

۲- شرکت‌های متوسط

۳- شرکت‌های بزرگ

۱- ساختار تیم محتوا در شرکت‌های استارتاپ/کوچک چگونه است؟

اغلب  استارتاپ ها یا شرکت‌های کوچک، برای ایجاد تیم محتوای حرفه‌ای و رسمی، با محدودیت مالی روبرو هستند. با وجود محدودیت‌های مالی موجود، می‌توان راهکارهایی را برای تولید محتوای حرفه‌ای اجرا کرد. وجود حتی یک نفر نیروی محتوای خوب، می‌تواند تاثیرگذاری بالایی داشته باشد. این شخص ممکن است بتواند وظایف هر سه نقش نویسنده، ویراستار و مدیر محتوا را ایفا کند، اما کار دشواری است. به جای این کار، می‌توان از سایر تیم‌های شرکت استفاده کرد و این شخص، نقش هماهنگ‌کننده و مدیر محتوا را ایفا کند.

در صورتی که به تازگی یک استارتاپ راه‌اندازی کرده‌اید، در بهترین‌ موقعیت برای ایجاد یک فرهنگ صحیح برای تولید محتوا هستید. در این موقعیت، باید همه افراد شرکت را به نوشتن محتوای مناسب تشویق کنید و درباره اینکه چه کسی محتوا ایجاد کند یا کیفیت محتوا چگونه باید باشد، محدودیت و سخت‌گیری خاصی ایجاد نکنید. این کار علاوه بر ترویج فرهنگ محتوایی، در استخدام تعداد نیروی محتوا و بودجه مورد نیاز برای آن نیز صرفه‌جویی می‌شود. با این وجودف تولید محتواهای بسیار، ممکن است باعث آشفتگی شود. بنابراین، به یک نیرو برای هماهنگ‌سازی و مدیریت بازاریابی محتوا نیاز دارید. اغلب شرکت‌های کوچک و استارتاپ، در سطح ابتدایی، یک بازاریاب محتوا استخدام می‌کنند تا این کار را بر عهده بگیرند.

در صورتی که هنوز به صورت رسمی، نیرویی برای تیم محتوا استخدام نکرده‌اید، باید یک نفر را مسئول هماهنگ‌سازی کنید. هر کسی که انتخاب می‌شود، باید مسئولیت هماهنگی حجم زیادی محتوا که از بخش‌های مختلف شرکت می‌آید، کنترل کیفیت محتواها و برنامه‌ریزی توزیع و ترویج محتوا را برعهده بگیرد.

۲- ساختار تیم محتوا در شرکت‌های متوسط/در حال توسعه چگونه است؟

بر اساس بلاگ HubSpot، شرکت‌هایی که بین ۱۰۰ الی ۱۰۰۰ نفر کارمند داشته باشد یا درآمد سالیانه شرکت بیش از ۵۰ میلیون دلار باشد، در دسته شرکت‌های متوسط قرار می‌گیرند. البته این معیار احتمالاً در ایران بسیار متفاوت است و شما باید با توجه به شرایط موجود و به صورت نسبی، شرکت خود را در دسته یک شرکت کوچک، بزرگ یا متوسط قرار دهید.

در این مرحله، تیم محتوا معنا می‌یابد. در این مرحله، نباید مانند شرکت‌های کوچک از سایر تیم‌های برای تولید محتوا استفاده کنید، بلکه باید یک تیم محتوای رسمی داشته باشید که مسئولیت تولید، ویرایش، توزیع و مدیریت محتوا را بر عهده بگیرند. این تیم، شامل موارد زیر می‌شوند:

۱ مدیر تیم محتوا
۲ الی ۳ نویسنده
۱ الی ۲ ویراستار
۱ طراح

البته، تعداد هر یک از این نیروها می‌تواند بر اساس نیازها و اهداف هر شرکت بیشتر یا کمتر باشد. به عنوان مثال، در صورتی که محتوای بصری شما بیشتر از محتوای نوشتاری شما باشد، می‌توانید از تعداد نویسندگان کاسته و به تعداد طراحان اضافه کنید. حضور طراح در تیم بازاریابی محتوا ضروری است. زیرا همانطور که در جلسات اول گفتیم، محتواها همواره نوشتاری نیستند و برای انتقال بهتر و ساده‌تر مفاهیم، به محتواهای بصری نیز نیاز است.

تمامی افراد تیم محتوا، اعم از نویسنده، طراح، ویراستار، باید گزارش کار خود را به مدیر تیم محتوا ارائه دهند. مدیر تیم محتوا، هیچ مسئولیت اجرایی بر عهده ندارد و بیشتر نقش رهبر تیم را ایفا می‌کند. وظیفه اصلی این فرد، مشخص کردن اولویت‌ها، ارتباط و تعامل با مدیران بخش‌های دیگر و نظارت بر انتشار منظم محتواها است. در شرکت‌های در حال توسعه، مدیر تیم محتوا به سازماندهی و ایجاد انگیزه در افراد حاضر در تیم کمک شایانی می‌کند.

۳- ساختار تیم محتوا در شرکت‌های بزرگ چگونه است؟

بر اساس تعریف بلاگ HubSpot، شرکتی بزرگ محسوب می‌‌شود که بیش از ۱ میلیارد دلار درآمد سالیانه دارد. همانطور که در بالا نیز اشاره شد، این تعریف ممکن است در ایران متفاوت باشد. با این حال، تصمیم با شماست که شرکت خود را در کدام دسته قرار دهید و پیش‌نیازها و ساختار تیم محتوای متناسب با شرکت خود را ایجاد کنید. شرکت‌های با بودجه دیجیتال مارکتینگ بیشتر، می‌توانند تیم محتوای بسیار حرفه‌ای و گسترده تشکیل دهند.

در شرکت‌هایی که در این سطح قرار دارند، تیم محتوا توسعه می‌یابد و مفهومی به نام sub-team به وجود می‌آید و نقش‌ها تخصصی‌تر از قبل می‌شوند. همچنین، تکنیک‌های پیچیده‌تری برای برقراری ارتباط بین تیم‌های مختلف و سازماندهی کار آن‌ها لازم است. تیم محتوای شما در این مرحله، باید حداقل ۲ الی ۳ sub-team داشته باشد. ساختار تیم محتوا در این شرکت‌ها، باید شامل تیم‌های زیر باشند و هر یک از تیم‌های زیر باید شامل چندین sub-team باشد:

  • سردبیری تیم محتواهای بلند
  • سردبیری تیم محتواهای کوتاه
  • تیم طراحی

هر یک از کارمندان این زیرگروه‌ها باید گزارش کار خود را به مدیر بخش خود ارائه دهند و این مدیران نیز به مدیران بالادست خود گزارش دهند. بزرگ‌ترین چالش برای شرکت‌هایی که در این سطح فعالیت می‌کنند، برقراری ارتباط با سایر تیم‌ها و هم‌راستا بودن با اهداف کلی شرکت است. تکنولوژی می‌تواند این چالش‌ها را برطرف کند، اما جلسات کوتاه و منظم برای حفظ انگیزه و کارایی تیم‌ها ضروری است.

البته بسیاری از شرکت‌ها، تیم طراحی را از تیم محتوا جدا می‌کنند. این کار بسیار موثر است و باعث افزایش سرعت تیم می‌شود؛ زیرا کارهایی که از حیطه وظایف تیم محتوا خارج است، به تیم دیگری داده می‌شود.  


منبع:کالج تپسل

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا