ارائه یک برنامه ریزی جامع برای ایجاد چرخه محتوا

قرار است در این مطلب به بطور نسبی درباره چرخه محتوا (the content cycle) صحبت کنیم .به همین خاطر نموداری را که دید خوبی به برنامه ریزی محتوا میدهد را انتخاب کردم تا به عنوان یک راهنمای خلاصه در هنگام ایجاد یک استراتژی جامع محتوا یا حتی کمپین های محتوا ، کمک کنم تا علاوه بر یادآوری کلیه قسمتهای اصلی چرخه محتوا , بتوانید درک صحیحی از عناصر مورد نیاز را داشته باشید . با گذرگاه سئو همراه باشید.
این نمودار (کشف ، برنامه ریزی و تنظیم توالی؛ اجرا ؛ گزارشگری ، تجزیه و تحلیل و ایجاد بینش و پالایش) را بررسی می کندو نشان میدهد که چه “وظایف” ای برای نیل به هر کدام دارید.
در نظر گرفتن هر یک از این عناصر به بهینه سازی استراتژی یا کمپین شما کمک شایانی می کند و بهترین نتایج ممکن را به شما می دهد.

مرحله کشف
در این مرحله شما باید جزئیات زیر را مورد توجه قرار دهید :
- حسابرسی محتوا
- شناخت و تعریف مخاطبین
- یافتن محتوای پر تقاضا
- یافتن و جذب متخصصین داخلی
- هدف گذاری روی محتواهای کنونی
مرحله برنامه ریزی
در این مرحله شما نیاز به تمرکز روی محدوده عملیات زیر را خواهید داشت :
- طراحی سفر مشتری
- تعریف اهداف و شاخص های کلیدی عملکرد (KPI)
- استفاده از ابزار های مدیریت ایده ها
- تولید محتوا با تمرکز بر جزئیات بیشتر
- تعریف شرح وظایف و ضوابط مسئولیت پذیری گروه
- در نظر گرفتن دیوایس های کاربران
مرحله اجرا
در این مرحله شما نیاز به تمرکز روی محدوده عملیات زیر را خواهید داشت :
- مطمئن شوید محتوای شما بهینه شده باشد .
- محتوای خود را پروموت کنید ( تلاش کنید تا برای تشویق مخاطب به بازدید از سایت و خواندن پستهای جدید از روشهای مورد نظر مانند استفاده از شبکه های اجتماعی , ریتارگتینگ ,ایمیل مارکتینگ و… استفاده کنید )
- تمرکز بر روی اینفلوئنسر ها و حامیان برند
- زمینه سازی برای انتشار و به اشتراک گذاری آسان محتوا
مرحله نظارت و گزارش سازی
در این مرحله که در طول عملیات شما در حین اجرا آغاز و بطور مستمر ادامه میابد بر حیات استراتژی یا پویش محتوای شما بسیار موثر است .با استفاده از آمار گردآوری شده بروز و حتی آنلاین از روند اجرا و آنالیز آنها بینش نظارتی دقیقی ایجاد میشود که زمینه ساز تصمیم سازی و اصلاح فرآیند خواهد بود.
- تگ گذاری محتوا
- تعریف متریک های صحیح
- استفاده از ابزار های گزارش سازی مناسب (در بخش بازاریابی محتوا گذرگاه سئو میتوانید درباره ابزار های مذکور مطالعه بفرمائید)
مرحله اصلاح فرآیند و بهینه سازی
این مرحله از مهمترین قسمت های هر فعالیت سیستمی است و ضامن تحقق اهداف از پیش تعیین شده علیرغم ایجاد تغییرات محیطی در حین اجرا و مرحله ای برای تصحیح اشتباهات و تغییر رویکرد هایی است که در حین اجرا با آنها مواجه شده اید .
- بررسی اینکه چه اقداماتی بدرستی اجرا شده و کدامیک نشده اند!
- در کجا اهداف از پیش تعیین شده محقق شده اند؟
- برای بهبود برنامه چه اقداماتی لازم است ؟
در پاورپوینتی که از استاد عزیز آقای عادل طالبی مطالعه میکردم اشاره داشتند که همچون برنامه ریزی که در بالا اشاره کردم , در چرخه محتوا , در واقع فرایندی ذکر می شود که اکثر تولید کنندگان محتوا طی می کنند و به تجربه ثابت شده اگر مراحل این چرخه به درستی طی شود شما می توانید به عنوان یک تولید کننده خوب CONTENT باشید در این چرخه که از استراتژی اول شروع می می شود و به استراتژی سوم می رود حلقه های دیگری هم می تواند شکل بگیرد .

همان طور در شکل مشاهده میکنید حلقه های بسیار می تواند در چرخه تولید محتوا شکل بگیرد ولی تجربه ثابت چرخه اولیه یعنی creation-production -curation ضروری است و تمامی تولید به نام محتوا از همین روند با موفقیت می توانند استفاده کنند . تولید محتوا و بازارایابی محتوا از مهمترین موضوعات حال حاضر کسب وکارهای کوچک و نوپا در محیط ایران میباشد .
در آخر پیشنهاد میکنم که با ترکیب گرافیک چرخه محتوا با جزئیاتی که در متن اشاره شده , آنرا را در فضای اجتماعی خود به اشتراک بگذارید یا حتی آن را چاپ کنید تا روی میز یا دیوار کار خود نصب کنید.
و اگر ایده ای در مورد چگونگی برنامه ریزی محتوای تبلیغاتی خود دارید ، لطفاً آنها را با من در میان بگذارید.
امیر حسین اکبری