برگزیده های سردبیرفرهنگ سازمانیمفاهیم بازاریابیهک رشد

تشکیل یک تیم خوب مهمتر از محل کسب و کار

اتخاذ استراتژی درست درباره منابع انسانی و نیز مکان یابی یک کسب و کار از شاخص های کلیدی موفقیت کسب و کار ها و استارتآپ ها هستند. تعیین مکان یک تصمیم گیری با اثر بلند مدت هست که ارتباط مستقیمی با ماهیت کسب و کار داره و مدل های مختلفی برای جانمایی برای کسب و کار های مختلف ارائه شدند.در این مطلب قرار نیست درباره اصول مکان یابی صحبت کنم .بلکه محور مقاله حول اولویت تیم سازی در شروع کسب و کار ها خصوصا استارتآپ ها هست.چرا که پشتوانه فکری و دارایی اصلی شرکت در اصل افراد اون شرکت هستند و سایر تصمیم های استراتژیک شرکت بر اساس ایده ها و فعالیت های افراد شکل میگیرند.

این جمله خوشایند از آقای LeBron James بسکتبالیست آمریکایی چقدر زیبا اهمیت توجه به نقش تیم در موفقیت رو نشون میده :

من فکر میکنم همه چیز مربوط به تیم هست. اون به من اجازه میده موفق بشم . اون اجازه میده تیم من موفق بشه!

آقای LeBron James

یکی از اشتباهات پر هزینه به عنوان یک کارآفرین اینه که فضای اداری گرانقیمتی در فلان قسمت شهر رو اجاره کنه. چرا که این کارش ممکنه به معنای ایجاد محیط بهره ور و ارائه تصویر حرفه ای و شیک تری از شرکت نمود داشته باشه که میتونه رشد سریع مجموعه رو رقم بزنه. به جرات میگم که هیچ کدام از این دو نمود رو القا نخواهد کرد! در حقیقت، همه این کارها هزینه های عملیاتی را افزایش میدهند و باعث کاهش سود مجموعه خواهند شد و فرصت های زیادی رو از شما خواهند گرفت.

فضای کسب و کار لوکس نیاز مشتریان نیست!

اغلب کسب و کار ها با وجودی که با فرهنگ سازمانی متفاوت از سازمان های سنتی کارشون رو آغاز میکنند اما در ادامه تصمیم میگیرند که در فرهنگ سازمانی شون تغییراتی بوجود بیارن. اغلب کارافرین های کهنه کار جمله معروفی دارند : با هر فرهنگی که شروع کنی به همون فرهنگ هم ختم میشی! پس باید در تعریف و تحول فرهنگ سازمانی بسیار دقت کرد .

اجازه بدید مثال روشنی از بهم خوردن یک تیم موفق به دلیل اتخاد استراتژی خشک به جای ساختار چابک استارتآپی بزنم. شرکت شما مدت هاست با رویکرد چابک دایره و کارکنان شما هم زندگی شون رو بر اساس محل کار شرکت تنظیم کردند. حال شما تصمیم میگیرید به دلیل افزایش فعالیت ها و گسترش منابع انسانی و… محل شرکت رو به فلان نقطه شهر که فاصله و موقعیت متفاوتی با موقعیت کنونی داره منتقل کنید.همینطور تصمیم میگیرید ابزار های کنترل و نظارت رو هم بکار بگیرید.

تلاش برای به دست آوردن کارکنانی برای انطباق با یک فرهنگ سفت و سخت پس از سال ها داشتن فرهنگ چابک، بسیار دشوار خواهد بود. شما این واقعیت را نادیده گرفتید که کارکنان تون از انعطاف پذیری مجموعه و هویت استارتآپی اولیه راضی بودند اما اکنون مجبورند مثلا در ساعات رسمی اجباری تردد کنند.

موفقیت قبلی کارکنانتون ناشی از این بود که در قالب یک تیم با هم ترکیب خوبی رو بوجود آورده بودند و نیازی به مدیریت میکرو ( نوعی مدیریت که به جزئیات امور متمرکز میشود) و نظارت سوپروایزری نداشتند. به دلیل چابکی ای که در ساختار شرکت موجود بود انگیزه داشتند تا کارهای بزرگ تفویض شده رو هندل کنند. درجه اعتقاد شون به درستی اقدامات شرکت در سطح بالایی قرار داشت.

آنچه که ممکنه اتفاق بیفته اینه که پس از انتقال به دفتر پر زرق و برق جدید و نیز تغییر در فرهنگ سازمانی شرکت ، بهره وری بسیاری از کارکنان کمتر خواهد شد . الگو های ترافیک و طول مسیر باعث میشه زمان بیشتری رو در راه هستند و طبیعتا گزارش ها و نتایج کارشون کند تر در دسترس خواهد بود. همینطور باعث میشه برنامه های جلسه ها تغییر کنند. به همین سادگی انجام چند تغییر ,محل کار رو تبدیل به محیطی پر استرس و بدون بازدهی مناسب کرد.

تصور اولیه این بود که که داشتن یک دفتر خوب یک تصویر حرفه ای تر را ترسیم و مشتریان معتبرتری را جذب می کنه. اما باید دقت کرد این لزوما اتفاق نمی افته.باید بگم درسته که مشتریان از امکانات شگفت انگیز و چشم انداز زیبای محل تعریف و تمجید میکنند , اما هنوز هم بیشتر به کیفیت محصولات و خدمات ما توجه دارند!

بنظر می رسه داشتن یه محل خاص نه تنها امروزه از اولویت خارج شده بلکه در صورتی که روند رشد سودآوری شرکت کند باشه , باید کاملا در حاشیه قرار بگیره. یادمه در زمانی که یکی از شرکت های چینی برای احداث کارخانه فولاد به ایران آماده بودند احداث ساختمان اداری آخرین کار عمرانی بود که برای کارخانه انجام دادند و ابتدا خط تولید کارخانه راه اندازی و بهره برداری شد و پس از اون ساختمان اداری ای در گوشه محوطه برای استقرار ساختار اداری آنهم در ابعاد معقول و ساده ساخته شد نه با تجملات خاص !

حرکت به سمت سازمان های مجازی

به دلیل این رویه ها امروزه بسیاری از شرکت ها حتی به دفتر کار مجازی رو آوردند و یا از کارکرد های سازمان مجازی استفاده میکنند. کارکنانی که از تکنولوژی استفاده می‌کنند دیگر به محل کار ثابت نیاز ندارند و کارکنان متحرک جایگزین کارکنان ثابت شده‌اند. در عمل، انعطاف‌پذیری، استقلال بیشتر در کار و کاهش هزینه‌ها از جمله مزایای سازمان های مجازی هستند.

Regus، یکی از بزرگترین شرکت های مجازی، گزینه های متعددی را به شما ارائه می ده، از یک دفتر سنتی برای شرکت تا یک صندوق پستی با آدرس فیزیکی. مشتریان Regus می تونند یک آدرس فیزیکی در بیش از ۱۵۰۰ مکان مختلف در سراسر جهان داشته باشند بطوری که حتی برخی از این آدرس ها بسیار معتبر هستند. همچنین می تونید تعیین کنید کسی به تماس های صورت گرفته و یا تماس های کارکنان تون پاسخ بده و در ادامه اون رو به هر جایی که مایلید مسیریابی و منتقل کنه.حتی میتونید نمای یک شرکت چند ملیتی با خدمات این مجموعه داشته باشید در حالیکه یک پیشخوان هوشمند رو طراحی کردید.

اما کلام آخر

نکته بسیار مهمی که میخوام بیان کنم اینه که به دست آوردن فضای اداری , ارائه طرح تغییر منابع انسانی و هر طرح تحولی دیگه همیشه باید چگونگی بهبود کسب و کار تون و افزایش سود تون رو توجیه کنه و الا شما رو مشغول اموری خواهد کرد که اصل موضوع یعنی موفقیت در کسب و کار رو به حاشیه برونید. فضای اداری یک تجمله و اولویت دوم محسوب میشه , نه یک ضرورت.

پیشنهاد می کنم که به اندازه کافی جوانب مثبت و منفی را بررسی کنید. اکثر کارآفرینان، به ویژه اونهایی که جدید هستند، بیشتر به مزیت ها نسبت به مضرات توجه میکنند. پولی که در فضای اداری سرمایه گذاری می کنید رو برای تأمین مالی مواردی که به شما سود قطعی و پایدار ایجاد میکنند تخصیص بدید و اگر همه اهداف کسب و کارتون بدرستی پیش میرفتند با رویکرد درست دست به تغییر محل کسب و کار به عنوان یکی از مولفه های تاثیر گذار در کسب و کارتون بزنید. مطمئن باشید ریسک از دست دادن یک تیم کاری خوب بسیار بالاتر از خرید یا ارتقا یک محل کار خواهد بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا