موارد مشابه کتابخانه زیربنایی فناوری اطلاعات ITIL

ITSM – IT Service Management در جایگاه مفهوم مرتبط است اما با ITIL در نسخه دو که دربرگیرنده یک زیربخش با نام IT Service Management میباشد، برابر نیست. (پنج جلد از نسخه سوم زیربخش مربوطه دارای محدوده مشخصی نیست). ترکیب جلدهای پشتیبانی سرویس (Service Support) و تحویل سرویس (Service Delivery) با محدوده استاندارد ISO / IEC 20000 (قبلی BS 15000) برابر هستند.
خارج از ITIL دیدگاههای دیگر IT Service Management و زیربناها (Frameworks) وجود دارند که شامل کتابخانه Enterprise Computing Institute’s است که دربرگیرنده مسایل (Issue) عمومی (General) در سطح کلان مدیریت IT است.
The British Educational Communications and Technology Agency – BECTA زیربنای پشتیبانی تکنیکی فن آوری اطلاعات و ارتباطات، (FITS – Framework for ICT Technical Support) را که بر اساس ITIL است را توسعه داد، اما فقط برای مدارس اصلی و ثانویه انگلیس (که معمولاً دارای واحدهای IT کوچک بودند) مورد استفاده قرار گرفت. بطور مشابه The Visible OPS Handbook: Implementing ITIL in 4 Practical and Auditable Steps که بر اساس ITIL بود، بطور خاص بر روی بزرگترین المانهای bang for the buck متمرکز شد.
سازمانهایی که لازم دارند تا بدانند که فرایند ITIL چگونه به رنج بیشتر فرآیندهای IT لینک (متصل) میشود و یا آنها که نیاز سطح وظیفه (Task Level) برای راهنمایی پیادهسازی مدیریت سرویس دارند میتوانند از IBM Tivoli Unified Process – ITUP استفاده نمایند، ITUP هم مانند MOF، هم بر اسا ITIL طراحی شده اما یک فرایند یکپارچگی مدل (Integrated Process Model) کامل را معرفی میکند.
سازمانهای کوچک که نمیتوانند Materialها و یک برنامه کامل ITIL را بکار بگیرند میتوانند از Microsoft Operations Framework که بر اساس ITIL و با محدودیتهای بیشتری تعریف شده استفاده نمایند.
The enhanced Telecom Operations Map eTOM که بوسیله TeleManagement Forum منتشر شد یک زیربنا (Framework) را پیشنهاد میکند که هدف آن فراهم کنندگان سرویسهای مخابراتی (telecomminucations service providers) است. tmForum و itSMF با به هم پیوستن یک Application Note to eTOM (GB921 v, version 6.1) را در سال ۲۰۰۵ توسعه دادند آن نشان میدهد که چگونه دو زیر بنا (Framework) میتوانند به یکدیگر map شوند. همچنین نشان میدهد که چگونه المانهای فرآیندهای eTom و گردشهای (Flows) آن میتوانند به منظور پشتیبانی فرآیندهای تعریف شده در ITIL استفاده شوند.
Microsoft Opration Framework (MOF): شرکت مایکروسافت به منظور ارائه و پشتیبانی مطلوب از خدمات و محصولات خود به مشتریان، یک چارچوب عملیاتی مبتنی بر ITIL توسعه داده است. چارچوب عملیاتی مایکروسافت (MOF) شامل مجموعهای از بهترین شیوهها، فرایندها و رهنمودهای کاربردی به منظور کسب اطمینان از راهحلها و خدمات IT است. این چارچوب با ارایه راهنماییهایی به صورت سوال و جواب، به کاربران اجازه میدهد تا علاوه بر تعیین نیازهای سازمان، فعالیتهایی که واحد IT برای افزایش بهرهوری و اثربخشی نیاز دارد، مشخص نمایند. راهنماییهای موجود در MOF تمام فعالیتها و فرآیندهای درگیر در یک سرویس IT، شامل طرح اولیه، توسعه، بهکارگیری، نگهداری و در نهایت از رده خارج شدن سرویس، را در برمیگیرد.
مجید باقری