گام های پیاده سازی ITIL

ITIL معروفترین روش مدیریت خدمات فناوری اطلاعات است، که در حقیقت مجموعهای از روشها و تجارب موفق در این وادی میباشد. پیاده سازی و مشاوره ITIL در یک سازمان باعث بهبود عملکرد خدمات فناوری اطلاعات در سازمان شما میشود و باعث همسو شدن فرآیندهای خدماتی با نیازهای تجاری سازمان شما میشود.

نکته مهم این است که بدانید ITIL باید در دپارتمان فناوری اطلاعات مطرح شود، اما باید همسوی نیاز های کسب و کار سازمان گام بر دارد تا بهترین خدمات را به مشتریان بدهد،ولی کسب و کار محرک جذب ITIL نیست، تنها دپارتمان فناوری اطلاعات می تواند این کا را انجام دهد. مدیران ارشد فناوری اطلاعات سازمان شما می بایست این مسئولیت را بپذیرند تا مزایا ITIL را با مزایا سازمان همسو کنند. بی شک این گام یکی از اصلی ترین گامهای پیاده سازی موفقITIL است.
ITIL یک پروسه است
ITIL یک پروسه است، نه یک پروژه کوتاه مدت، برای موفقیت ITIL شما می بایست رول ها و مسئولیت ها را به صورت واضح مشخص کنید، و مراحل چرخه و گردش کار را به صورت دقیق بنویسید تا کارمندان بتوانند با مراجعه به آن با کمترین اشتباه آن را دنبال کنند. برای پیاده سازی ITIL شما می بایست از المانهای فعلی گردش کار در سازمانتان الهام بگیرید و آن را به رفتارها و روش های جدید تغییر دهید، انتظار معجزه نداشته باشید.
ITIL به تنهایی کار نمی کند
برای پیاده سازی ITIL در سازمانتان شما می بایست بهروشهای دیگری را نیز در سازمانتان پیاده سازی کنید، یک ITIL کارامد نیازمند Continuous Service Improvement Program (CSIP) و همچنین یک سیستم مدیریت کیفت نیز هست
ITIL در خصوص انسانهاست
افراد در فرایند پیاده سازی موفق ITIL نقش کلیدی دارند، معمولا در سازمانها وقت و انرژی و پول بیشتری برای خرید تکنولوژی می دهند تا بهبود فرایند ها و آموزش افراد، یکی از مهمترین نکات استخدام افرادی متناسب با ارزشهای ITIL است، و نه بر اساس تجربه کاری بالا. افرادی با ذهنیتی نزدیک به ITIL
ساده نگهش دارید
لارم نیست همه چیز را به هم بریزید، نه می توانید ITIL را یک شبه پیاده سازی کنید و نه در آینده می توانید همچین کاری کنید. گام های پیاده سازی ITIL بعضا ممکن است تا ۳ سال نیز طول بکشد، ما در خصوص انجام واقعی کار صحبت می کنیم. پیاده سازی ITIL به صورت گام به گام صورت می پذیرد، و نه یک شبه و به صورت انقلابی
بزرگترین مشکل شما تغییر است
پیاده سازی ITIL معمولا توسط مدیران انجام می گیرد و اجرای آن را کارکنان بر عهده می گیرند، معمولا افراد کارها را بر اساس سلیقه خودشان انجام می دهند و نه توسط روشی که به آنها گفته می شود، انسان از تغییر چندان خوششان نمی آید و من به شما قول می دهم که افراد حوزه فناوری اطلاعات یکی از سرسخت ترین افراد در خصوص تغییرات هستند. برای اینکه از این چالش نیز سربلند بیرون بیاید نیاز به کمی مهارت های درون فردی دارید، تا بتوایند بهتر در این خصوص بهتر کامندان را با خود همراه کنید.
بدون تیم هیچ چیز امکان پذیر نیست
پیاده سازی ITIL موفقیت آمیز نیازمند یک تیم قوی است، تمام بخشهای دپارتمان IT سازمان شما می بایست متحد و یکپارچه عمل کنند، با مدیریت جزیره ای شما نمی توانید ITIL را در سازمانتان پیاده سازی کنید.
برگرفته از پویه گام