مدیریت خدمات فناوری اطلاعات

ITIL چه مشکلاتی را در سازمان شما حل می کند؟

ITIL کوتاه شده عبارت (IT Infrastructure Library) به معنای کتابخانه ای از بهترین روش ها و شیوه های مدیریت و نظارت بر زیرساخت فناوری اطلاعات است. هدف ITIL  این است که به شما کمک کند تا کیفیت سرویس هایIT  را به گونه ای بهبود بخشید که منافع مشتریان و منافع مربوط به حوزه کسب و کار، به یک اندازه تامین گردد.بدون شک هر سازمانی نیاز به بهبود روش های ارائه خدمات فناوری اطلاعات خود به مشتریان دارد و وجود یک رویکرد مدیریت خدمات فناوری اطلاعات (ITSM) شما را به این هدف نزدیک می نماید. پس بهتر است بدانیم ITIL چه مشکلاتی از سازمان را حل و فصل می کند.

برخی از مشکلات داخلی و تجاری که می تواند حل نماید شامل :‌

  • این چارچوب باعث افزایش میزان رضایت مشتریان و کاربران وابسته به سرویس های IT‌ می گردد.
  • ITIL زبان مشترکی میان تمام تیم واحد فناوری اطلاعات برقرار می‌سازد که به واسطه آن اثربخشی کارکنان ارتقا می‌یابد. به عنوان مثال همه درک مشخصی از Incident , Request, Change,… دارند.
  • افزایش سطح در آمد پیرو بهبود سطح دسترسی (Availability) سرویس های IT
  • ITIL‌ با ارائه یک نمودار قوی پیرامون RACI برای هر یک از فعالیت های واحد فناوری اطلاعات فرد مسئول، پاسخگو ، مشاور و مطلع را مشخص می کند و هریک از افراد نقش خود را در سازمان می دانند.
  • با ITIL می توانید با استفاده از نظارت های بی وقفه از اضافه کاری ها جلوگیری کرده و باعث افزایش میزان بهره وری گردید.
  • ITIL با ارائه نمودارهای گردش کاری فرایندهای واحد فناوری اطلاعات، به خوبی ارتباط و تعاملات میان فرآیند ها را مشخص می نماید و با وجود فرآیندهای پیچیده، تعاملات میان آنها به طور شفاف مشخص می باشد.
  • ITIL باعث بهبود کیفیت در برنامه ریزی ها، فرهنگ استفاده از خدمات و برقراری نظم در امور می گردد.
  • ITIL با ارائه تعاملات میان خروجی ها و برون دادهای فرآیندها و نیروی کاری واحد فناوری اطلاعات مشخص می کند هر فردی چه خروجی هایی تحویل داده و چه برون داد فرآیندی به شخصی اختصاص ندارد.
  • ITIL با هدف بهبود مستمر خدمات فناوری اطلاعات، مشخص می کند : آیا ما این ماه بهتر از ماه پیش کار کرده ایم یا خیر؟ نقاط ضعف و قدرت عملکرد واحد فناوری اطلاعات در ماه گذشته در چیست؟ چه اقداماتی باید انجام داد تا عملکرد این واحد بهتر شود؟
  • ITIL به فرآیندهای مربوط به تصمیم گیری با استفاده از بهینه سازی میزان ریسک کمک می کند
  • ITIL می‌تواند در بهبود نوع استفاده و مدیریت منابع به مدیران فناوری اطلاعات کمک کند
  • ITIL این امکان را فراهم می‌آورد که در صورت وجود خرابی در خدمات ارائه شده این واحد به کسب‌وکار، در سریعترین زمان ممکن و با حداقل تاثیر وارده بر کسب‌وکار آن را حل و رفع نمود و نیز با ثبت یافته‌ها و حل ریشه‌ای خرابی‌ها از وقوع مجدد آنها پیشگیری می‌نماید.

می‌توان گفت که ITIL رویکردی مدیریتی است که نه تنها محدودیتی برای فناوری اطلاعات به وجود نمی‌آورد و نیز منافاتی با تغییرات روز افزون فناوری اطلاعات در حوزه‌های توسعه نرم‌افزار و سخت‌افزار نخواهد داشت، بلکه با رویکرد مدیریتی خود به هر چه موفقیت آمیز بودن تغییرات فوق کمک می‌نماید. ITIL تنها مجموعه‌ای از فرایندهایی که بروکراسی اداری را افزایش دهد نیست بلکه سیستم جامعی پیرامون مدیریت اثربخش خدمات فناوری اطلاعات در قالب چرخه عمر ارائه می‌نماید و تمامی تعاملات میان فرایند، نیروی انسانی، خدمات، اطلاعات و سیستم‌های اطلاعاتی را مورد توجه قرار می‌دهد.

منبع» شبکه گستر

برچسب ها

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن