نظریه های سازمان و مدیریت نوین

اهمیت بررسی جامعه پذیری سازمانی

جامعه پذیری سازمانی فرایندی است که طی آن افراد تازه وارد با ارزشها، رفتارهای مطلوب، نگرشها، قوانین و چارچوبهای سازمان آشنا می شوند. در این فرایند آنان از سیستم پاداش، ارزشیابی عملکرد و کار راهه شغلی اطلاع کسب می کنند. هر سازمانی دارای مفروضات بنیادین، ارزشها و رفتارهایی است که به مرور زمان ممکن است کمرنگ شوند یا از چنان ریشه ای برخوردار گردند که تغییر آنها در صورت ضرورت مشکل شود. در این کارزار مفهوم جامعه پذیری سازمانی می تواند داعیه ایجاد و حفظ فرهنگ سازمانی و یا ایجاد تغییرات نسبی در آن را داشته باشد.

از جمله مهمترین حوزه های تاثیر گذاری جامعه پذیری میتوان به موارد ذیل اشاره کرد که نشان از اهمیت بسزای این حوزه مطالعاتی دارد :

  • تاثیر جامعه پذیری سازمانی بر روی مسئولیت اجتماعی کارمندان 
  • تاثیر جامعه پذیری سازمانی بر روی اثربخشی و کارایی سازمانی
  • تاثیر جامعه پذیری سازمانی بر روی تعهد شغلی کارکنان
  • تاثیر جامعه پذیری سازمانی بر روی مدیریت فرهنگ سازمانی و ارزشهای آن
  • تاثیر جامعه پذیری سازمانی بر روی یادگیری سازمانی
  • تاثیر جامعه پذیری سازمانی بر روی رفتار شهروندی سازمانی کارکنان
برچسب ها

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن