مواجهه مدیران منابع انسانی با نسل دهه هفتادی و هشتادی

دهه هفتادی ها و دهه هشتادی ها که در این مقاله با رویکرد نسل Z یا نسل اینترنت (iGeneration) مورد توجه خواهند بود ، به معنای واقعی کلمه با یک تلفن هوشمند در دست متولد شدهاند؛ این نسل که با خصلت تنبلی و اعتیاد به تلفنهای هوشمند شناخته میشوند، به طور کلی دنیای کسب و کار را تغییر میدهند. نسلی که عاشق خلاقیت و نوآوری است، ریسکپذیری بالایی دارد، و مهارتی وصف نشدنی در جستجوها و تحقیقات آنلاین دارد.
نسل X و Y همیشه تلاش میکنند که تعادلی را میان زندگی شخصی و کاریشان ایجاد کنند. اما باید بگوییم نسل اینترنت دارد این تعادل را بهم میریزد و قوانین و رویههای جدیدی را برای خود در محیط کاری تعریف میکند.
از آنجایی که نسل Z همیشه آنلاین است و با به روزترین ابزارهای آنلاین کار میکند، شعار کاریاش «نسل همیشه حاضر» است. با توجه به این تغییرات در دنیای کسب و کار، شرکتها برای اینکه به موفقیت دست یابند باید به این تفاوتها توجه کنند.
نسل اینترنت در کار، ویژگیهایی دارد که او را از نسلهای قبل جدا میکند؛ این نسل در کار وفادارتر، خلاقتر، منعطفتر و واقعبینتر است. نسل Z به هر شغلی رضایت نمیدهد، و قبل از آغاز به کار، درباره شغل موردنظر بسیار تحقیق میکند.
با توجه به اینکه نسل اینترنت در حال وارد شدن به بازار کار است، در این مقاله میخواهیم به طور مفصل، محل کار مورد علاقه نسل اینترنت را بررسی کنیم. اما قبل از اینکه به علایق این نسل درباره محیط کار بپردازیم، اجازه دهید کمی بیشتر با نسل Z آشنا شویم.
شما هم به عنوان کارفرما باید کم کم به فکر طراحی محل کار موردپسند نوجوانان و جوانان دهه هشتاد باشید. پس پیشنهاد میکنیم تا انتهای مقاله با ما همراه باشید تا به کمک هم محیط کاری جذاب و دوستداشتنی نسل Z را طراحی کنیم.
نسل Z کیست؟
میان افراد هر نسل میتوان ویژگیها و خصوصیات مشترک پیدا کرد. متولدین سالهای ۱۹۹۵ تا ۲۰۱۵ میلادی که با خصوصیت «اعتیاد به تلفنهای هوشمند» شناخته میشوند، به نسل Z یا نسل اینترنت (iGeneretion) معروف هستند.افراد نسل Z چند سال دارند؟
افراد نسل Z جدیدترین نسل هستند و در بازه زمانی سالهای ۱۹۹۵ تا ۲۰۱۵ متولد شدهاند. و در حال حاضر ۴ تا ۲۴ ساله هستند.
نسل Z یا نسل اینترنت چیست؟ افراد نسل Z چه سنی دارند؟
به هر نسلی، اعم از نسل انفجار جمعیت، نسل X و نسل Y که نگاه کنید، متوجه میشوید افراد هر نسل، خصوصیات و ویژگیهای مشترکی با یکدیگر دارند. نسل Z در حال حاضر، آخرین نسل است که به خاطر اعتیادی که به تلفنهای هوشمند دارند به نسل اینترنت معروفاند.
متولدین سالهای ۱۹۹۵ تا ۲۰۱۵ میلادی، نسل Z را تشکیل میدهند. یعنی در حال حاضر این نسل در بازه سنی ۴ تا ۲۴ سال قرار دارند.
زندگی iGeneration به اندازهای به فناوری گره خورده که همیشه ترندهای حوزه فناوری را دنبال میکند و دوست دارد جدیدترین تکنولوژیها را امتحان کند. اگر سوالی ذهن این نسل را درگیر کند، میداند که جواب سوالش را باید در کدام منبع جستجو کند.
نسل اینترنت تشنه پیشرفت است و برای دستیابی به اهدافش حاضر است هرکاری کند. این نسل برای اینکه به پیشرفت شغلی موردنظرش برسد، حاضر است مدتها کارآموزی کند و در ازای آن حقوقی دریافت نکند. اما انتظار دارد در ازای کارآموزی، استقلال و آزادی عمل بیشتری به دست آورد.
جالب است بدانید که نسل Z درک میکند هیچ پیشرفت و تخصصی یک شبه و در کوتاه مدت، و بدون زحمت به دست نمیآید، و برای رسیدن به اهدافش باید مدتها تلاش کند و زحمت بکشد.
فناوریها و ورود نسل Z به بازارکار، چه تغییراتی را در محیطهای کاری به وجود آوردهاند؟
روش کار و طرز رفتار شرکتها با نیروهای انسانی همیشه در حال تکامل است. این تکامل، که در اوایل قرن گذشته به کندی پیش میرفت، در دهههای اخیر شتاب بیشتری پیدا کرده، و این افزایش شتاب تا حد زیادی به دلیل کاربرد گستردهی فناوری و تغییر وجوه مختلف نیروی کار بوده است.
امروزه، فناوری در خود شرکت متحول شده و از «عامل اتوماسیون» صرف به «کاتالیزور» یا، به بیان سادهتر، «محرکهی» رشد شرکت تبدیل شده است. به لطف این تکامل، نگاه سازمانها به نیروی کار هم از نگاه مدیریت پرسنل صرف، یعنی تمرکز بر حفظ منضبطانهی قبیلهی صنعتی، به نگاه ایجاد شادکامی، کارآیی و بهرهوری در سرمایهی انسانی، عمدتا متشکل از نسل دیجیتال و متصل اینترنت، تبدیل شده است.
بازوهای سرمایهی انسانی، شامل کسب (Acquisition)، حفظ کارکنان (Retention) و نگهداری (Maintenance) دیگر مانند قبل، زمانبر و پرزحمت نیستند. وجوه تمایز اصلی روشهای بهلحاظ اجتماعی مهم و جذاب مدیریت نسلهای اینترنت است که باعث میشود آرمانهایشان در خصوص رسانههای اجتماعی، چندوظیفهگی، سبکهای یادگیری مبتنی بر رسانههای دیداری و شنیداری و ارتباط دائمی در محل کار لحاظ بشود.
با اینکه سایر نسلها بخش قابلتوجهی از نیروی کار را تشکیل میدهند، آنها هم متحول شدهاند تا مطمئن بشوند که در عصر اطلاعات کنونی واجد شرایط میمانند. امروزه، بخش بزرگی از کاربران فیسبوک از نسل اینترنت نیستند، تلفنهای هوشمند و اینترنت در گروههای سنی و نسلهای مختلف نفوذ کرده است، و با اینکه سبکهای یادگیری تغییر نکرده است، فن آموزش و رسانهی مصرف اطلاعات برای همه تغییر کرده است.
هیچ اصول سفت و سختی در کار نیست، چون هر سازمانی باید رویکردش را بر مبنای اکوسیستم خاص خودش سفارشیسازی بکند، اما چند نکته هست که به سازمانها و تیمهای منابع انسانی در ایجاد تعادل درست میان فلسفه و رویکردشان کمک میکند:
۱- نسل Z فناوری را دوست دارد
نسل Z عاشق فناوری و تکنولوژی است. این نسل با تکنولوژی متولد شده و زندگیش به آن گره خورده است. به همین دلیل بودن در محل کاری که هنوز از روشهای سنتی و قدیمی برای تعاملات استفاده میکند، برای این نسل سخت و کسلکننده است. برای اینکه این نسل را در سازمانتان حفظ کنید باید به فکر استفاده از فناوریهای جدید و به روز باشید.
در واقع، تعامل کارمندان با سازمان زمانی قابل اندازهگیری و معتبر است که این اندازهگیری از طریق فناوری هم امکانپذیر باشد. چیزی که نسل Z ذاتا بهراحتی آن را میپذیرد. به عنوان مثال، استفاده از چیزهایی مانند سیستم مدیریت منابع انسانی اپلیکیشنمحوری که ماژولهای حضور و غیاب، یادگیری الکترونیک، و معارفهی بازیوار داشته باشد.
مثلا، یکی از سوالهای خوبی که میتوانیم بپرسیم این است که، اگر قرار است کاری انجام شود، چگونه میتوانیم آن را با استفاده از فناوری انجام دهیم؟
۲- نسل اینترنت از کارهای «شخصیسازی شده» خوشش میآید
شخصیسازی شعاری برای تعریف تجربهی کارکنان است. فعالیتهای زیر نمونههایی از شخصیسازی هستند که با اجرای آنها در سازمانتان، میتوانید تجربه لذتبخشی را برای نسل Z فراهم کنید:
- در طول فرآیند استخدام به داوطلبان کمکهای شخصیسازی شده کنید.
- به کارکنانتان مزایایی بدهید که مطابق مراحل زندگی و علایقشان شخصیسازی شده باشند.
- برنامههای پاداش و قدردانی تدوین کنید که با اهداف کسب و کار و فعالیتهای کارکنان متناسب باشند؛ و اینگونه نباشد که هرماه یک نفر را به عنوان کارمند برتر انتخاب کنیم.
- از طریق برنامههای رشد فردی، یادگیری شخصیسازی شده ارائه کنید؛ این جذابتر و لذتبخشتر از آموزشهای کلی و عامهپسند است.
- دستاوردهای شخصی کارمندانتان، از قبیل، ازدواج، سالگردها، موفقیتهای شخصی، تولد فرزندان و… را جشن بگیرید.
- در شرکت باشگاههای سرگرمی ایجاد کنید تا کارکنان با افراد همفکرشان تعامل کنند.
در نهایت باید بگوییم که سنگ تمام بگذارید و کاری کنید که تمام نقاط تماس چرخهی زندگی کارکنان را از نزدیک لمس کنید.
۳- نسل Z تشنه فعالیت در شبکههای اجتماعی است
نسل Z عاشق گشت و گذار در فضای مجازی و رسانههای اجتماعی است. این نسل دوست دارد رخدادهای مهم زندگی و اتفاقات روزمرهاش را با مخاطبان خود در شبکههای اجتماعی به اشتراک بگذارد. پس شما هم از این فرصت استفاده کنید و برای کارکنان نسل اینترنت دلایل زیادی بیاورید تا حاضر شوند عناصری از زندگی کاریشان را به شبکههای اجتماعی خود اضافه کنند.
راههای مختلفی برای انجام این کار وجود دارد که نمونههایی از آن عبارتند از:
- درگیرکردن کارکنان در فعالیتهای مسئولیت اجتماعی شرکتها (CSR)؛ تا به خاطر ارسال مطلب در تایملاینشان احساس غرور کنند.
- راهاندازی فعالیتهای دلبستهسازی که حضور اجتماعی کارکنان را به کار میگیرد.
- راهاندازی پویشهای لایک در فیسبوک و اینستاگرام برای مسابقات.
- ایجاد ریزجوامع برای کارکنان در پلتفرمهای رسانههای اجتماعی و غیره.
۴- نسل اینترنت از ارتباطات جدید استقبال میکند
برای نسل Z چیزی به نام بیشارتباطات وجود ندارد. نیروی کار امروز دوست دارد «در جریان» باشد. یعنی:
- بهطور فعال، به دنبال فرصتهای ارتباط باشد.
- حرفهای دیگران را از طریق گفتگو بشنود و درگیر چنین گفتگوهایی بشود.
- مکرراً، گردهمایی رسمی برگزار کند.
- با تیم رهبری جلسات «هرچی دلت میخواد ازم بپرس» (AMA) برگزار کند.
- خبرنامهها و ایمیلهایی دربارهی عملکرد سازمان دریافت کند.
- تابلوهایی دربارهی چشمانداز، مأموریت و ارزشهای سازمان ببینند.
- و کارهای مختلف دیگری که باعث میشود با سازمان و همدیگر احساس ارتباط کنند.
اگر منابع انسانی بتواند به تکتک اعضای نسل اینترنت کمک کند که در سازمانشان شاد و موفق باشند، هیچ نیرویی روی زمین نمیتواند سد راه رشد و موفقیت تجاری بشود.
منبع: iran.hr