نظریه های سازمان و مدیریت نوین

نقش اخلاق حرفه ای و اعتماد سازی در موفقیت سازمان

خلاصه ای که در ادامه خواهم آورد چکیده ای هست از سخنرانی دکتر احد فرامرز قراملکی استاد دانشکده الهیات دانشگاه تهران که برای خودم بسیار آموزنده بود . موضوع اصلی این سخنرانی بیان رابطه موفقیت سازمان ها با اعتماد سازیه که با نگاهی عمیق گریزی به نقش اخلاق حرفه ای منبعث از شخصیت درونی و برونی افراد داره.

برای اینکه یک سازمان یا شرکت موفق باشد باید یکسری عوامل از جمله، رضایت مشتری ، انگیزش کارکنان، جذب نیروی  انسانی حرفه ای، افزایش توان فناوری، رشد منابع مالی، ارتقا  بهره وری و مشارکت را افزایش داده  ویکسری عوامل مانند تنش های سازمانی، تهدیدهای محیط وانرژی منفی را کاهش دهد تا بتواند در عرصه رقابت جهانی حضور فعال داشته باشد .

برای رسیدن به موفقیت باید امکان برقراری رابطه آسان و درست محیط درونی و بیرونی با سازمان را فراهم کنیم؛ رابطه آسان یعنی کم هزینه و رابطه درست به معنای برقراری رابطه با ریسک معقول است. برای  ایجاد این رابطه باید اعتماد دیگران را جلب کنیم. اعتمادآفرینی نیاز پنج وجهی هر سازمانی است یعنی باید اصیل، فراگیر، پایدار، متقابل و ژرف و راسخ باشد.

با ارتقاء کیفیت تولید و خدمات ، اعتماد به مدیران و پیش بینی پذیری در سازمان به وجود آمده و منجر به اعتماد اصیل و پایدار خواهد شد .

اخلاق حرفه ای پایبندی به حقوق است و به نوعی  نحوه مواجه و تعامل با دیگران و بر اساس رعایت حقوق دیگران است .اخلاق چیزی نیست جز مسئولیت پذیری و مسئولیت در قبال دیگران . بنابراین آنچه که در اخلاق حرفه ای مهم است اخلاق سازمانی است .در اخلاق حرفه ای سرمایه گذاری بر روی افراد انجام می گیرد و اخلاق حرفه ای به نوعی مسئولیت های اخلاقی سازمان درقبال حقوق محیط داخلی و بیرونی  است . اخلاق حرفه ای را با دو رهیافت می توان بررسی کرد: رهیافت اول مدیریت منابع انسانی و  رهیافت دوم مدیریت استراتژیک است که طی آن مباحثی مانند اخلاق کارکنان، اخلاق مهندسان، اخلاق پزشکان مطرح  می شود .  البته در دهه های اخیر رهیافت مدیریت راهبردی هم اضافه شده که در آن فردگرایی جای خود را به کل گرایی داده است.
اصول اخلاقی مناسب از پیش شرط های مدیریت استراتژیک است، به همین دلیل روز به روز اعتقاد سازمان ها دراین مورد راسخ تر می شود که ترویج اصول اخلاقی و تقویت فرهنگ معنوی موجب ایجاد مزیت های استراتژیک خواهد شد.

پیش بینی پذیری در سازمان

برای اینکه سازمان بتواند اعتماد محیط را جلب کند باید پیش بینی پذیرباشد. پیش بینی پذیری اخلاقی، خصلتی در سازمان است که محیط را قادر به پیش بینی عملکرد سازمان در خصوص تامین  کلیه حقوق خود می کند.
عوامل مختلفی از جمله مدیران، منابع انسانی و مالی و فن آوری در پیش بینی پذیرشدن سازمان دخیل هستند اما مهمترین عامل، مسوولیت پذیری است. سازمان اگر مسوولیت پذیر باشد به وسیله آن پیش بینی پذیر می شود و پس از آن اعتماد به وجود می آید  به دنبال این رویداد نیز  ارتباط آسان و درست محیط با سازمان و در نهایت موفقیت سازمان حاصل می‌شود.
در اخلاق حرفه ای آمده است عملکرد امروز را به گونه ای بهینه کند که بازار فردا تضمین شود. منظور از اخلاق حرفه ای مسوولیت های اخلاقی سازمان در قبال حقوق محیط است. لذا سازمانی اخلاقی است که حقوق محیط را بشناسد و آن را رعایت کند، سازمان باید بداند در قبال چه کسانی و چه نهادهایی مسوولیت دارد و این افراد و نهادها چه اولویت هایی دارند.

سازمان اخلاقی

اخلاق دارای دو بخش درون شخصی و برون شخصی است، بخش اول اصالت وتقدم دارد وباید در آموزش های سازمانی مورد توجه قرار گیرد ولی متأسفانه در کشور ما اخلاق برون شخصی بیشتر آموزش داده می شود. فرد باید بیاموزد ابتدا به خود وسپس به دیگران احترام بگذارد. بنابراین تا یک فرد اخلاقی نداشته باشیم سازمان اخلاقی هم نخواهیم داشت؛ به عنوان مثال باید پزشک اخلاقی داشته باشیم تا بتوانیم یک بیمارستان اخلاقی را ایجاد کنیم.
وی در خصوص تعریفی که از اخلاق شده است گفت : الگوی رفتار ارتباطی درون شخصی و برون شخصی مبتنی بر رعایت حقوق افراد است را در تعریف اخلاق می توان لحاظ کرد . به عبارت دیگر اخلاق یعنی مسئولیت پذیری در قبال حقوق افراد است.
مسئولیت اخلاقی یعنی اینکه فرد در قبال خود و دیگران در زندگی شخصی ، شغلی و  نیز سازمان دارای وظایف و تکالیفی است .

۴  اصل  در آموزش اخلاق حرفه ای

اصل ۱ : شاخص کارایی آموزش اخلاق حرفه ای الگوی رفتار ارتباطی است و  نتایج  اصل اول  نیز چهار جهت گیری بنیانی را در  آموزش اخلاق حرفه ای شامل می شود که این چهار جهت توانایی ، دانش ، مهارت ، و گرایش هستند .
اصل ۲: محور  جهت گیری “آموزش اخلاق  حرفه ای ” بر رفتار ارتباطی درون شخصی استوار است .
اصل ۳: ضرورت  روی آوردن  مدیریت استراتژیک به اخلاق حرفه ای از دیگر اصول شناخته شده در آموزش اخلاق حرفه ای است .
اصل ۴: رعایت حقوق افراد به عنوان شاخص اثر بخشی آموزش اخلاق حرفه ای مورد تاکید است .
تصور ما از اخلاق نقش اساسی در اخلاق و شیوه رفتار ما دارد .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا